اخبار صادرات و واردات فولاد ایران
نوشته شده توسط : hamiransteel

 

یکی از مهم ترین اهداف صنعت فولادسازی ایران، افزایش صادرات می باشد؛ اما طبق آنچه که در برسی ها مشاهده می شود، در اردیبهشت ماه سال جاری، 571 هزار و 888 تن فولاد آماده و نیمه اماده از ایران صادر شد که این حجم از صادرات در مقایسه با سال گذشته 24 درصد کاهش داشته است. طبق گزارشات بازار فولاد که اخیرا بدست آمده به این نتیجه رسیده ایم که در اولین ماه سال 1396، ایران در حوزه صادرات 83 درصد رشد داشته استسوالی که در این مورد پیش می آید این است که چه چیزی باعث شده است تا صادرات بازار فولاد ایران کاهش یابد؟ آیا علت این است که کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای آسیایی، سیاست های مالیاتی وضع کرده اند که باعث شده تا صادرات ایران کاهش یابد یا بدلیل قرار گرفتن در شرایطی مانند انتخابات ریاست جمهوری، زمینه هایی فراهم شده است تا توافق های صادراتی ایران در دومین ماه سال جاری بصورت تعلیق درآید؟

چنانچه که اصلی ترین عامل افت صادرات، قرارگرفتن در شرایط انتخاباتی باشد، می توان انتظار داشت که با تمام شدن انتخابات و عادی شدن اوضاع کشور شاهد رشد صادرات ایران باشیم اما اگر دلیل این افت، سیاست های مالیاتی کشورها باشد، باید برای حل این مشکل باید به دنبال راهکارهای دیگری بود.  

لازم به ذکر است که ایران در دوماه اول سال 96، در حدود 931 هزارو 461 تن فولاد صادر کرده است که این میزان نسبت به دوماه اول سال 95 در حدود یک درصد کمتر بود. دلایلی وجود دارد که کمتر بودن صادرات ایران را در اردیبهشت 96 نشان می دهد. از جمله این دلایل میتوان به بالا رفتن قیمت سنگ آهن در ماه های اول سال که باعث بالا رفتن قیمت فولاد شد وباعث  تقاضای کمتر شد،اشاره کرد.با وجود این تفاسیر باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که وضع قوانین مالیاتی مختلف توسط کشورهای وارد کننده فولاد که اهدافی مانند حمایت کردن از صنعت داخلی هم مساله دیگری بود که باعث افت صادرات فولاد از ایران شد . البته باید در نظر داشت که در این ماه دولت چین نیز سیاستهای مختلفی اجرا کرد که نتیجه آن کاهش بیشتر قیمت محصولاتش در بازار جهانی بود و باعث شد تا سهم بزرگتری از بازار جهانی فولاد به این کشور اختصاص پیدا کند.

بزرگترین صادرکنندگان ایران چه شرکت‌ هایی بودند

در دومین ماه سال 1396 شرکت فولادسازی خوزستان بیشترین میزان صادرات را داشت . شرکت خوزستان با صادر کردن 293 هزار و 262 تن  انواع فراورده های فولادی  نام خود را به عنوان بزرگترین صادر کننده ایران ثبت کرد ولی نکته مهم تر این است که حجم صادرات این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل از ان 120 درصد رشد داشته است که نرخ بسیار بالا و قابل توجهی است.  این شرکت در سال 1395هم 1.9 میلیون تن فولاد صادر کردو برای اولین بار در تایخ ایران توانست از شرکت فولاد مبارکه در صادرات فولاد و فراورده های فولاید پیشی بگیرد.

رشد سرمایه گذاری در تولید فولاد در شرکت خوزستان و بازاریابی صحیح برای  صادرات محصولات این شرکت را می توان از دلایل اصلی این موفقیت دانست.در سال 1395 شرکت فولادسازی خوزستان 52 درصد از کل فولاد تولیدی خود را به بازارهای خارجی صادر کرد  و توانست 176.31 میلیون دلار سود کسب کند که نسبت به سال قبل از آن 300 درصد رشد داشت. این شرکت به سیزده کشور فولاد صادر می کند که این کشورها در خاورمیانه و شمال افریقا و خاور دور واقع شده اند.

دومین شرکت بزرگ صادر کننده فولاد در اردیبهشت سال جاری در ایران شرکت فولادسازی هرمزگان بود که 97 هزار و 40 تن فولاد به بازارهای جهانی صادر کرد.

شرکت فولاد حامیران دارای1)عاملیت فروش محصولات فولاد آلیاژی ایران  2)نمایندگی فولاد آلیاژی اصفهان 

 

 




:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 خرداد 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: