مصرف فولاد در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته
نوشته شده توسط : hamiransteel

مقدار مصرف فولاد در کشورها براساس میزان توسعه یافتگی آن ها تعیین می شود. به این صورت که کشور های در حال توسعه،در ابتدای مسیر میزان بسیاری فولاد مصرف می کنند و بعداز به توسعه رسیدن میزان مصرف خود را کاهش می دهند. با توجه به این مطلب، به این مهم دست می بابیم که میزان مصرف فولاد در کشورهای توسعه یافته در مقایسه با کشورهای در حال توسعه کمتر است. به همین دلیل مقدار توسعه یافتگی کشورها را می توان با مصرف سرانه فولاد آن ها مورد بررسی قرار داد.

میزان مصرف فولاد در کشورهای در حال توسعه

 براساس این اطلاعات، از کشورهای در حال توسعه می توان به ایران، کره جنوبی، هند، چین، برزیل و ترکیه اشاره نمود. سرانه مصرف ایران که به عنوان یک کشور در حال توسعه شناخته شده است مقداری حدود ٧/٢٣٨ کیلوگرم است که این مقدار در مقایسه با شش ساله گذشته 15 درصد کاهش داشته است. میزان سرانه مصرف فولاد خاورمیانه در مدت یاد شده، مقداری حدود 252 کیلوگرم بوده است که ایران ١٣/٣کیلوگرم کمتراز خاور میانه سرانه مصرف فولاد داشته است. مهم ترین عامل در کاهش یا افزایش میزان تولید فولاد جهان، موضوع رشد اقتصادی جهان می باشد که نوسان در آن نقش بسزایی در میزان تولید فولاد دارد. به این صورت که رونق اقتصاد جهانی موجب افزایش تولید فولاد شده و با رکود در اقتصاد میزان تولید فولاد کاهش می یابد.

 تاثیر گذاری نرخ سنگ آهن بر روی مصرف فولاد

دو ماده اولیه مهم در تولید فولاد کشور، سنگ آهن و انرژی می باشد، که برنامه ریزی کردن در این دو مهم بسیار حائض اهمیت بوده، این در حالی است که هنوز سیاست های بلند مدت برای آن مشخص نگردیده است و تولید کنندگان همچنان در دوراهی سیاست گذاری دولت برای تعیین قیمت سنگ آهن و انرژی هستند.

وجود سنگ آهن با کیفیت بالا و انرژی با قیمت ارزان سبب گردید تا تولیدکنندگان ایرانی فولاد به خوبی بتوانند از آن ها برای تولید آهن اسفنجی استفاده کنند. اگرچه بخش فولاد در ایران به وسیله تعرفه های واردات، محافظت می شود و همچنین برای تولید محصولاتی که ارزش افزوده بالایی دارند نیاز است تا به غلبه بر چالش های متعدد از جمله بهره وری نیروی کار بپردازند. با توجه به این شرایط رئیس خانه معدن پیش بینی کرده که میزان تقاضای داخلی برای سنگ آهن افزایش می یابد زیرا کشور ایران در پی سه برابر کردن میزان تولید فولاد خود در 10 سال آینده می باشد.

آمارها حاکی از رشد فولاد جهان به بیش از 40% طی دو دهه اخیر بوده است. 59 برابر شدن تولید فولاد طی 115 سال گذشته نشان از اهمیت بالای این صنعت و نقش آن در اقتصاد جهانی دارد.

 

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید




:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 شهريور 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: